Költségcsökkentési tippek - Így lehet spórolni az üzemanyaggal

A költségek optimalizálása, kordában tartása nagyon fontos a vállalkozások számára. Ehhez az üzemanyagmérés funkció is megoldás lehet, ha nyomkövető rendszert használunk, ugyanakkor szondás vagy CAN buszos üzemanyagmérés nélkül is kontrollálni lehet a fogyasztást.

Üzemanyagmérés kapacitív szondával vagy CAN buszon keresztül

Prémium csomagban az IneTrack rendszerében is elérhető az üzemanyagszint mérés funkció. Beszerelése több órás autóvillamossági munka, mindenképpen bízzuk szakemberre a dolgot. Annak megállapításához hogy ezt a funkciót érdemes-e igényelnünk, először szükséges egyeztetnünk az IneTrack ügyfélszolgálattal a jármű típusát, évjáratát, alvázszámát, ennek alapján lehet ugyanis eldönteni, hogy szondára vagy CAN busz olvasóval ellátott nyomkövetőre van-e szükség, megoldható-e a beszerelés az adott járműbe.
A kapacitív szonda beszereléséről, illetve a CAN buszos üzemanyagmérésről is olvashatsz fórumunkon.

Normafogyasztás számítása

Tapasztalataink alapján már az alap nyomkövetés is jelentősen csökkenti a gépjárművek fenntartási költségeit.
A normafogyasztás kiszámításával megkapjuk a jármű átlagos fogyasztását, így pedig már ellenőrizhető, hogy a sofőr biztosan annyit tankolt-e, amennyi üzemanyagot az autó fogyasztott. Ez egy hatásos módszer, hogy a vitás helyzeteket elkerüljük. Kifogásként elhangozhat, hogy a jármű többet fogyasztott, mert telepakolták áruval, sok volt az emelkedő, dugó volt. Mindezek elkerülhetők, ha az alábbi módszert alkalmazzuk:

  • Egy átlagos napon mi magunk vagy egy megbízott munkatársunk kísérjük el a sofőrt. Indulás előtt tankoljuk tele a kocsit, olvassuk le pontosan a kilométerórát.
  • A nap végén újra töltsük tele a tankot és írjuk fel a kilométer állást.

A különbségeket elosztva kapjuk meg az autó normafogyasztását:

Induló óraállás: 116 223 km
Záró óraállás: 116 344 km
Megtett út: 121 km

A két tankolás között fogyasztott üzemanyag: 8.5 l
Ez alapján az autó normafogyasztása 7.02 l, kerekítve 7 l 100 km-en.

Nyári és téli időszakban természetesen eltérés lesz a fogyasztás között, úgyhogy ezt mindenképpen érdemes figyelmbe venni, esetleg mindkét időszakban mérni.
Minél több mérésünk van, annál pontosabb lesz az átlagfogyazstásként kapott szám.

Milyen előnyei vannak, ha így ellenőrizzük az üzemanyagfogyasztást és nem műszeresen?

  • A beépítés magas költségét (CAN buszos beszerelés, tank fúrása és kapacitív szinttávadó kalibrálása) teljes mértékben megspóroljuk.

  • Elegendő az alap, nemzetközi utak esetén a profi csomagra előfizetni.

  • A CAN buszon keresztül kapott üzemanyagadatok a legpontosabbak, azonban a mérés hibahaára járműtípusonként változik, mint ahogyan az is, hogy ezt a módszert lehet-e alkalmazni az adott autóban. 2011 előtt gyártott gépjárműveknél jellemzően ez a mérés nem megoldható.

  • Az üzemanyagszonda beépítése 3.5 tonnától felfelé lehetséges, ha a tank hozzáférhető, tehát nem a sofőrfülke alatt helyezkedik el. A pontosság függ a kalibrálástól, valamint gyakori hibajelenség, hogy ha szennyezett üzemanyag kerül a tankba, a szonda fals értékeket küld. Egy nagyon pontosan kalibrált szondánál az hibahatár álló helyzetben 1-1.5%. Ha mondjuk a járművünk egy traktor, és éppen szánt, akkor ez az érték sokkal magasabb.

  • Ha üzletkötőnk eddig 8 litert fogyasztott a céges autóval 100 km-en, de ezentúl figyel a vezetési stílusára, és tartja a 7 litert, abban az esetben havonta 12.5%-ot spórolhatunk az üzemanyag költségen. Végezzünk egy egyszerű számítást: egy átlagos üzletkötő éves szinten kb. 50 000 km-t autózik, ez havonta hozzávetőlegesen 4200 km. Ha 8 litert fogyaszt százon, havi szinten 113 904 Ft-ot költünk az autó tankolására, ha csak 7 litert, akkor 99 666 Ft-ot. Megtakarításunk 14 238 Ft. Az IneTrack Alap nyomkövetés csomagjának összköltsége 12 hónapra nettó 40 000 Ft. Ez azt jelenti, hogy kb. 3 hónap alatt megtérül a nyomkövető rendszer bevezetése.