Műholdas GPS nyomkövetés vitorlázórepülőben


#1

A nyomkövetés ma már földön, vízen és levegőben is lehetséges. Cikkünkben azt mutatjuk be röviden, hogyan kivitelezhető egy vitorlázórepülő követése.

Háttértörténet

Ügyfelünk azzal keresett meg minket, hogy szeretné valahogyan a vitorlázórepülő versenyeket a nézők számára érdekesebbé, látványosabbá tenni. A közönség csak a rajtot és a célbaérést látja, azonban, ha nagy kivetítőkön egy térképes felületen követni tudják, melyik gép éppen hol tart, számukra is izgalmasabb lehet egy-egy bajnokság, ez a technikai újítás a sportág népszerűsítésében is szerepet játszhat.

Technológia

Repülőgépek nyomkövetése Magyarországon a hagyományos, gépjárművekben alkalmazott GPS nyomkövetéssel nem megoldható. Ennek oka, hogy 1000 méteres magasság felett nincsen GSM térerő, az antennákat nem irányítják felfelé, így a pozíciókat nem tudja elküldeni az eszköz a szervernek. Szatelites nyomkövető eszközzel kiküszöbölhető ez a nehézség, ezekben az eszközökben van egy modem, amely képes az Inmarsat vagy Thuraya szatelit rendszerekkel kommunikálni. Ezek a szolgáltatók ún. geostacionárius műholdakat működtetnek, amelyek a Föld egyenlítői síkjában keringenek 38.500 km-es magasságban. Ezen a magasságon a műhold sebessége megegyezik a Föld forgásával, és úgy tűnik, hogy a műhold az Egyenlítő egy adott pontja fölött áll. Ez lehetővé teszi, hogy a Föld körül keringő műhold folyamatosan ugyanazt a területet figyelje. A globális lefedettséghez egy 5-6 műholdból álló hálózatra van szükség. Ezek a műholdak azonban egyáltalán nem látják a pólusokat, tehát minél közelebb van a repülőnk az Egyenlítőhöz, annál pontosabb a pozíciója.

SkyWave IDP 690

A SkyWave eszköze alkalmas volt a feladatra, hogy vitorlázórepülőben tesztelhessük szolgáltatásunkat. Az IDP 690 tracker antennája kúpos, így a nagyobb szögelfordulások sem jelentenek számára problémát. Ami viszont nehézség volt a beszereléskor, az a tracker mérete, vitorlázórepülőbe ez a hardver meglehetősen nagy. A repülőgép kevlár-borítása szintén nehezíti a működést, ugyanis a szénszálas borítás megakadályozza a jeltovábbítást. A hagyományos szárazföldi nyomkövetéshez képest a szatelites trackernél 1-2 perces késleltetésre kell számítani a pozícióküldésben.

Ezt a típusú nyomkövetést elsősorban óceánjáró hajók, repülőgépek követésére javasoljuk, a domborzat ugyanis befolyásolja a működést. Szárazföldön olyan területeken érdemes alkalmazni, ahol a GSM térerő nagyon gyenge.
Az eszköz ára hozzávetőlegesen nettó 400 ezer forint, a szolgáltatási díj függ attól, milyen gyakran küld pozíciót, havonta nettó 10-15 ezer forinttal érdemes kalkulálni.


#2

#3